Friday, May 30, 2008

AKU


Kalau sampai waktuku
'Ku mau tak seorang kan merayu
Tidak juga kau
Tak perlu sedu sedan itu
Aku ini binatang jalang
Dari kumpulannya terbuang
Biar peluru menembus kulitku
Aku tetap meradang menerjang
Luka dan bisa kubawa berlari
Berlari
Hingga hilang pedih peri
Dan aku akan lebih tidak perduli
Aku mau hidup seribu tahun lagi
(mac 1943-chairil anwar)

masih ramai yg ingat filem kisah cinta remaja “ada apa dengan cinta” lakonan Nicholas Saputra dan Dian Sastrowardoyo...arahan sutradara Rudianto Soedjarwo pd tahun 2002...filem nie jadik box office dikalangan remaja pd wktu tue...sy x nk highlightkan kisah nie...x de sbb pun sy nk wat cam tue...cinta remaja..remaja je yg tau...sy off record...



buku yg di pegang leh rangga setiap mase yg berjudul AKU karya Syumandjaya dlm cite nie ada pd sy...sy dh beli lame dh...ttg sajak dlm tue...hampir 90% sy x faham...konsep didaktismenye lebih menjurus kpd silence protest mengikut zaman semasa...sy kiv dulu..

dalam helaian buku tersebut...de sajak karangan chairil anwar...(26 Julai 1922 -28 april 1949) seorg pioneer angkatan 45 dan penyair terkemuka di nusantara yg berjudul AKU...sajak tue sy dh tulih dh kat atas…luahan mangsa penindasan n ketakpuasan kontrak sosial pemerintah dikala itu...isu politik....sy kena stop...

dlm sajak nie...yg sy x gemar penggunaan binatang jalang...maybe die sgt desperate kot sampai perkataan nie yg terfikir leh die...bait2 yg lain tue kire okay le...mudah difahami maksud die w/pun terlalu subjektif kalu nk dihuraikan...

w/pun sajak nie berlatarbelakangkan negara seberang tp kita serumpun...corak perjuangan dinusantara pd era itu adalah sama...kehidupan sebelum merdeka dinegara kita...cam tu le...serba serbi kekurangan...idup dijajah...penuh penindasan leh bangsa asing...

rasenye perjuangan org terdahulu dh sampai objektif dh...kita dpt menghirup udara kemerdekaan...senyum simpul nenek moyang tiada tolok bandingnye utk menyatakan erti kemerdekaan....puas...mase penindasan n keperitan anak bangsa dh berlalu...

sy anak selepas merdeka...sememangnye sy x berkesempatan utk angkat senjata bersama2 tok janggut..mat kilau n dato bahaman...tp perjuangan utk mengisi erti kemerdekaan adalah terlalu perit...nk didik anak bangsa yg dikelilingi oleh pengaruh2 luar yg tiada sempadan adalah terlalu sukar...tazkirahkan sejuta nilai moral pun kat bdk2 nie...bile2 mase je ianye akan ditewaskan leh satu agen mobiliti masyarakat...media elektronik n interet...penjajahan dlm minda!!!

diharapkan bdk2 nie x terlalu fanatik ngan arus teknolgi yg bertalu2...guna le filter sebaik mungkin...bukan setakat utk mase dpn diri sendiri tapi sebagai penghargaan kpd tok nenek moyang yg tlh menghempas pulas menebus kemerdekaan...hu3

2 comments:

Anonymous said...

salam..

Komen yang menarik =) Btw, saya betul2 nak cari buku ni. Ada gak cari kat MPH dan beberapa kedai buku laen tapi x jumpe. Juz nak tanya, d Malaysia dekat kedai mana ade jual buku ni ye?

Unknown said...

Ada yang jual buku ini gak kak, aku tertarik dengan buku ini, ini kontak saya 085740674756